• BIM viktig hörnsten när E4 Förbifart Stockholm byggs

    Det är ett gigantiskt infrastrukturprojekt att leda trafiken förbi Stockholms innerstad. Med hjälp av BIM blir dataflödet bättre och felen blir färre, säger Karin Anderson som är BIM-specialist i projektet. Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna. BIM leder till lägre kostnader.

    Stockholmsregionens trafiksituation är hårt ansträngd. Därför byggs E4 Förbifart Stockholm för att leda trafiken väster om huvudstaden och minska belastningen på de centrala delarna. Tanken är att underlätta flödet oavsett om det är persontrafik eller kollektiva lösningar. Den gigantiska satsningen beskrivs av Trafikverket som ”ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt” och är i full gång. Förstudien gjordes redan 2001 och invigningen planeras till 2026.

    Information är det kitt som får detta enorma projekt att hålla ihop.

    – Målet är att ersätta ritningar med modeller, berättar Karin Anderson som är BIM-specialist på Förbifart Stockholm.

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Karin Andersson, BIM-specialist E4 Förbifart Stockholm

    Satsar på BIM-utbildning

    För att nå målet handlar det om att kommunicera nyttan med modellen framför den traditionstyngda arbetsmetoden med pappersritningar. Det betyder att attityder ska förändras och att ny kunskap tillförs. Ett nytt arbetssätt i BIM-anda håller på att implementeras i projektet.

    – Därför har vi satt ihop ett utbildningsmaterial för att överbrygga kunskapsluckor och liknande hinder för att få en effektivare process. Vi har tagit fram materialet för både Autodesk Navisworks och Bentley Navigator.

    Framför allt är det byggledarna i delprojekten som utbildas.

    – De ska kunna hitta den information i modellen som de behöver för att utföra sina arbetsuppgifter ute i fält och kunna navigera i den.

    Det handlar om att göra modellen tillgänglig och föra ut data till anläggningsplatsen. Modellen är en viktig informationsbärare och den ska vara ett levande redskap för byggledarna, som följer arbetet i fält i sin surfplatta.

    – Vi håller på att utvärdera vilken viewer som fungerar bäst under olika förhållanden ute på arbetsplatserna.

    I projektet finns också fem modellsamordnare som bland annat ska samla in data från entreprenören som sedan färgkodas för att visa status. Syftet är att visualisera arbetsgången och skapa förståelse för det som entreprenörerna ska utföra.

    Fria flöden av data med utbytesformat

    Delprojekten gynnas av ett fritt utbyte av kunskap där entreprenörerna modifierar sina data för att förekomma problem, så att inte elledningar dras över brunnar för dagvatten och liknande. Modellen är inte enbart en 3D-visualisering utan en viktig kontaktyta mellan kompetenser och teknikområden för att kunna styra delprojekten på ett smidigt sätt.

    Idag arbetar Trafikverket inte med IFC och informationsutbytet sker idag med DWG, DGN och XML. Karin ser fram emot ett utbytesformat som fungerar för infrastrukturprojekt som E4 Förbifart. Hon berättar att ett sådant format är under utveckling. En annan utmaning är att alla entreprenörer ska bli delaktiga i att arbeta med BIM och dela information. Dock varierar IT-mognaden bland entreprenörerna och alla delar inte samma insikt. Det kan bero på att begreppet och metodiken är något nytt för aktörer i anläggningsbranschen.

    All data samlas i en samordningsmodell som koordinerar och övervaka mängden data. Trafikverkets samordningsmodell har två nivåer. Kodningen är ett viktigt område. Man har utgått från BSAB 96 och kompletterat med egna koder. Anledningen är att det har saknats koder på en detaljerad nivå som behövs. Kodningen är viktig för att kunna filtrera ut data i de olika delprojekten för till exempel maskinguidning och för att automatisera processer. Strukturerade data är en viktig pusselbit.

    BIM bidrar till lägre kostnad

    Vinsterna med att tillämpa BIM i Förbifart Stockholm är flera, menar Karin.

    – Vi får en bättre samordning och kommunikation mellan teknikområdena och entreprenörerna, dataflödet blir bättre och felen blir färre, konstaterar hon. Delprojekten får en högre kvalitet och det blir enklare att fokusera på rätt uppgift i det stora informationsmaterialet. Sammantaget bidrar BIM till lägre kostnader.

    Det ger positiva effekter i arbetsvardagen.

    – Med ett välfungerande informationsflöde som har korrekt kodning får vi säkrare modeller. När byggledaren går ut på arbetsplatsen vet hon eller han att den informationen som finns i surfplattan är den senaste versionen.

    Projektet får färre flaskhalsar och tidsramar hålls i det gigantiska projektet.

    Av: Love Jansson

  • Fler nyheter

  • Nu kommer Topocad 23.2.1!

    Nu släpper vi Topocad 23.2.1, en version med många fixar och förbättringar.

    För er som kör nya databaskopplingen till ArcGIS Pro innebär den nya versionen stöd för cirkelbågar samt möjlighet att söka i lager och attributväljaren vid sökning från databas.

    För er som kör BAL har vi en uppdatering av direktåtkomsttjänster till Byggnad v3.0 och Adress v4.2.

    Vi har även en mängd andra nyh...

    Läs mer
  • Vi fortsätter succén: Workshop BAL Avancerad!

    Välkommen på avancerad BAL-workshop!

    Med BAL jobbar vi med tre olika världar:

    Verkligheten Så som Lantmäteriet uppfattar verkligheten Så som kommunen uppfattar verkligheten

    Denna workshop har fokus på hur vi ska jobba för att dessa tre världar ska vara så lika som möjligt.

    Workshopen hålls digitalt av Jenny Sundbergh och fokuserar på följande:

    Inventering – att hämta data från...

    Läs mer
  • Flera funktioner för användarvänlighet i Topocad 23.2

    Den nya versionen innehåller en mängd nya funktioner och förbättringar. Bland annat har vi lagt till nya kortkommandon, justerat inställningar för punktinfo och skapat möjlighet att söka på lager i lagerkollektionen.

    För bättre användarvänlighet har vi lagt till Rita linjes egna snabbkommandon. Vi har en ny metod för grovfelsutjämnings som underlättar felsökning, samt möjlighet att söka på attribu...

    Läs mer
  • Adtollo inside story: Träffa Axel Munktell, Topocadsäljare på Adtollo

    Namn: Axel Munktell Jobbar som: Säljare, Topocad Anställd på Adtollo sedan: Våren 2023 Bakgrund: Studier inom industriell ekonomi 4 år i Örebro, med flera kurser inom CAD.  

     

    Möt Axel, vår entusiastiska nykomling i Adtollo-familjen. Han växte upp i Alsike, Knivsta, och efter 4 år som student i Örebro har han nu flyttat till Stockholm för att börja jobba på Adtollo. Sedan sex månader t...

    Läs mer
  • Chaos Desktop nu redo för 64-bitars Office!

    Vi är glada att meddela att Chaos Desktop nu stöder 64-bitars Office!

    Version 11.1 lanseras idag, 2 oktober, fylld med spännande uppdateringar och nyheter.

    Ladda ner

    Här kan du ladda ner den senaste versionen.

    Kom ihåg att Office-tillägget ska laddas ner för sig och installeras efter att Chaos Desktop 11.1 är på plats.

    Alla versionsnyheter

    Här hittar du alla nyheter i den sena...

    Läs mer