-
Rälsmätning säkrar spårgeometri med särskilda metoder och verktyg
Rälsens läge är betydelsefullt för att transporter över järnväg ska fungera. Därför mäter projektledaren Mattias Olsson noggrant spåren med särskilda verktyg och arbetsmetoder. Med omlottberäkning i Topocad säkrar han mätningarnas kvalitet.
Järnvägen bär på en lång historia i den svenska infrastrukturen. När projektledaren Mattias Olsson på Motala mättjänst berättar om sitt jobb blandas den traditionella mätterminologin med särpräglade uttryck. Till exempel en geosp. Den mest erfarna mätteknikern går nog bet på vad det är.
– En geosp är en geodetisk spårmittsmätare, förklarar Mattias. Verktyget består av ett horisontellt instrument som vilar på båda rälen och har en prisma i centrum. Vid inmätning mäter vi automatiskt in spårmitt med geospen. Höjden på geospen ställs också in och spårets profil mäts in från den lägsta rälen.
Så går Mattias vidare till nästa sektion av rälsen och gör en ny mätning. Han tar i snitt var tjugonde meter på raksträckorna och var tionde i kurvorna. Men det är inte enbart rälsen han ägnar tid åt. Cirka fyra meter från rälsen i alla riktningar mäts allt in, det kan vara kontaktledningar, stolpar, brunnar, skåp och växlar, där det ställs en högre noggrannhet.
Data från mätningen kan användas för att projektera inför att befintliga banor ska läggas om och få nya sträckningar. Beställaren vill då veta hur geometrin ser ut tillsammans med intilliggande objekt. Spårens läge påverkas av tågtrafiken och nya mätningar måste därför ske.
För de flesta tekniker börjar arbetet med att skapa modeller, ritningar och kartor. Men det är inte det primära målet för järnvägsmätningen.
– Framför allt levererar vi mätdata till beställaren, punkterna i xyz tillsammans med attribut och punktkoder och annan data. Det är mer sällan vi tar fram en karta till kunden.
När den nya spårdragningen från projektören är klar ska data överföras till landskapet. Utifrån stomnätets punkter, som löper längs järnvägen, sätts spårpunkterna ut. Stomnätet fungerar som en referens och har samma funktion vid en inmätning.
Digital kontroll över rälsens punkter
– Topocad är vår plattform för att arbeta med mätningsdata, för att till exempel omvandla geometrier till koordinater, linjer och punkter, säger Mattias.
I programmet bearbetar han informationen på olika sätt beroende på vilka uppgifter som ska utföras. Vid en inmätning utgår Mattias från en koordinatfil som han får från beställaren. Filen importeras, granskas och kontrolleras och till detta tas inmätningsdata in från instrumentet. Varje punkt tilldelas attribut som ökar dess informationsvärde, det kan till exempel vara punktkoder och liknande. Därefter överför han informationen i det format som kundens önskar och som är i enlighet med Trafikverkets bestämmelser.
– Vi lämnar en relationsinmätning med det färdiga resultatet till beställaren och då använder vi Topocad i flera fall. Från programmet tar vi fram en koordinatfil. Vi plockar fram data i något som vi kallar för bax- och lyftlista. Det betyder att i intervall får vi ett värde på hur spåret ligger i höjd- och sidoläge och hur det stämmer med toleransnivåerna. Programmet genererar rapporter som visar hur det verkliga spåret ligger i förhållande till projekterat läge.
Där nämner Mattias ännu ett branschspecifikt begrepp, bax- och lyft.
– I Topocad syns det avvikelserna mellan teorin och verkligheten visuellt och jag får detta dokumenterat i en rapport.
Genom att rikta om spåret upprepade gånger får rälsen till sist den projekterade sträckningen.
Gränsvärde kontrolleras i omlottmätning
Mätningen sker längs långa sträckor och för att visa på att det råder kontinuitet mellan inhämtningarna av data använder Mattias och hans medarbetare en metod som kallas för omlottmätning.
– I fält gör vi en inmätning på punkter, längs en 200-meterssträcka. Vi flyttar till nästa stompunkt för att mäta vidare och då mäter vi in den tidigare punkten från den förra mätningen, omlott. Vi får en kontinuitet och kan kontrollera om det skiljer mellan mätningarna.
I Topocads modul för omlottberäkning får han fram betydelsefulla data om spåret.
– Punkternas koordinater får inte avvika mer än vad gränsvärdena tillåter. För att bevisa detta använder vi omlottberäkningen och får fram en rapport som visar om punkterna är inom den uppsatta toleransnivån. Vi kan också ta fram ett medelvärde för punkterna i programmet.
Mattias och hans medarbetare använder även Topocad vid utsättning. När den nya sträckningen ska sättas ut får han den projekterade geometrin i form av en LandXML-fil. Dess linjer och profiler importerar han i programmet och punkternas i förhållande till stomnätet sätts ut.
Under hela processen med nya spårdragningar är digital bearbetning i Topocad viktiga steg. Allt för att säkra järnvägssträckningen genom landskapet.
Text: Love Janson
-
Fler nyheter
-
Nu kommer Topocad 23.2.1!
Nu släpper vi Topocad 23.2.1, en version med många fixar och förbättringar.
För er som kör nya databaskopplingen till ArcGIS Pro innebär den nya versionen stöd för cirkelbågar samt möjlighet att söka i lager och attributväljaren vid sökning från databas.
För er som kör BAL har vi en uppdatering av direktåtkomsttjänster till Byggnad v3.0 och Adress v4.2.
Vi har även en mängd andra nyh...
Läs mer -
Vi fortsätter succén: Workshop BAL Avancerad!
Välkommen på avancerad BAL-workshop!
Med BAL jobbar vi med tre olika världar:
Verkligheten Så som Lantmäteriet uppfattar verkligheten Så som kommunen uppfattar verklighetenDenna workshop har fokus på hur vi ska jobba för att dessa tre världar ska vara så lika som möjligt.
Workshopen hålls digitalt av Jenny Sundbergh och fokuserar på följande:
Inventering – att hämta data från... Läs mer -
Flera funktioner för användarvänlighet i Topocad 23.2
Den nya versionen innehåller en mängd nya funktioner och förbättringar. Bland annat har vi lagt till nya kortkommandon, justerat inställningar för punktinfo och skapat möjlighet att söka på lager i lagerkollektionen.
För bättre användarvänlighet har vi lagt till Rita linjes egna snabbkommandon. Vi har en ny metod för grovfelsutjämnings som underlättar felsökning, samt möjlighet att söka på attribu...
Läs mer -
Adtollo inside story: Träffa Axel Munktell, Topocadsäljare på Adtollo
Namn: Axel Munktell Jobbar som: Säljare, Topocad Anställd på Adtollo sedan: Våren 2023 Bakgrund: Studier inom industriell ekonomi 4 år i Örebro, med flera kurser inom CAD.
Möt Axel, vår entusiastiska nykomling i Adtollo-familjen. Han växte upp i Alsike, Knivsta, och efter 4 år som student i Örebro har han nu flyttat till Stockholm för att börja jobba på Adtollo. Sedan sex månader t...
Läs mer -
Chaos Desktop nu redo för 64-bitars Office!
Vi är glada att meddela att Chaos Desktop nu stöder 64-bitars Office!
Version 11.1 lanseras idag, 2 oktober, fylld med spännande uppdateringar och nyheter.
Ladda nerHär kan du ladda ner den senaste versionen.
Kom ihåg att Office-tillägget ska laddas ner för sig och installeras efter att Chaos Desktop 11.1 är på plats.
Alla versionsnyheterHär hittar du alla nyheter i den sena...
Läs mer