• Så utförde Storumans Kommun projekteringen av ett triangelspår – på egen hand!

    2018 fick Storumans kommun i Lappland beviljat att bygga ett 900 meter långt triangelspår mellan inlandsbanan, tvärbanan och Storumanterminalen. Den nya satsningen kommer att spara både tid och pengar ¬– och dessutom minska koldioxidutsläppen avsevärt. Trots komplexiteten i projektet valde Storumans kommun att med sin samlade kompetens i huset ta sig an projekteringen själva.

    Vi pratade med Erika Kristoffersson, GIS-handläggare på Storumans Kommun, och Thomas Salomonsson, mätningsingenjör på Storumans kommun, för att höra mer om hur de gick till väga.

    En liten kommun med en viktig placering

    Den befintliga NLC-terminalen, belägen i Västerbottens län, används dagligen för att lasta om transporter med skogsråvaror och är strategiskt placerad där två järnvägar och två Europavägar korsar varandra. Med sina dryga sex tusen invånare kommer Storuman genom denna satsning bli en ännu viktigare logistisk knytpunkt i Västerbottens inland. Den kommer också att fungera som en tillväxtmotor för utvecklingen av transportnäringen i hela landet.

    – Projektering av stora insatser inom samhällsbyggnad kan vara väldigt komplicerat även för de mest erfarna mätningsingenjörer och tekniska konsulter. Det finns många saker att ha i åtanke när man planerar ett stort projekt, säger Erika Kristofferson, som trots den insikten tycker det var bra att kommunen valde att själva sköta arbetet när det kom till projekteringen av deras triangelspår.

    Rätt kompetens i huset

    För att genomföra projektet krävdes dels rätt kompetens och dels ett stabilt och mångsidigt projekteringsverktyg. Eftersom kommunen redan använde Topocad i sin dagliga verksamhet var flera medarbetare bekanta med hur programmet fungerade. Med god kompetens från kommunens egen mätningsingenjör Thomas Salomonsson kände både Erika och Thomas sig säkra och bekväma med att ta sig an projekteringen i Topocad på egen hand.

    – Jag har gjort en del projektering innan och vet vad som är viktigt att tänka på för att lyckas. Även om jag inte hade gjort det i just Topocad så kände vi oss bekväma med beslutet, förklarar Thomas Salomonsson.

    Projektet som innefattade att ansluta terminalen till både tvärbanan och inlandsbanan för att skapa bättre kommunikationer och transportmöjligheter, är Storumans största industrisatsning på många år. Det byggs dessutom en planskild vägbro där E45:an höjs, och där en ny serviceväg tillsätts. Projektet innebär alltså att det finns många aspekter att ta hänsyn till, och därmed många kompetensbehov som behöver täckas. Trots att kommunen valde att göra det allra mesta själva förstod man att den stora triangelspårssatsningen också skulle kräva lite hjälp utifrån.

    – Eftersom projektet innebär att bygga järnväg och väg, var vi väl medvetna om att det skulle bli ett komplicerat projekt och att vi skulle behöva stöd för att komma igång, berättar Erika.

    Adtollo hjälpte till att ta fram rätt grunddata och tydliga mallar
    Den största och viktigaste delen under ett projekteringsprojekt är ofta att ta in rätt grunddata att arbeta med, eftersom det är då man kan sätta en god struktur. För att skapa tydliga mallar och få in korrekt data i verktyget tog Storumans kommun hjälp från Adtollo.

    – Att få in rätt grunddata från början är viktigt och kräver bland annat att man tar fram terrängmodeller utifrån punktmoln och egna mätningar, förklarar Thomas. Vi behövde till exempel utföra olika mätningar för att lokalisera berg, och det är inte helt lätt. Adtollo hjälpte oss att ta fram rätt mallar, samtidigt som vi kunde sätta oss in i verktyget. Med det som grund kunde vi därefter sköta det mesta av jobbet själva.

    En stor satsning med goda förutsättningar

    Totalt investeras 73 miljoner kronor i NLC-projektet, där Storumans kommun står för cirka 10 procent av finansieringen. Med en öppen och nära dialog – där Adtollo fungerar som stöd vid behov, men där Storumans kommun gör det faktiska jobbet – har projektet hittills kunnat genomföras smidigt och smärtfritt.

    – Eftersom vi är en liten kommun var det viktigt för oss att hitta en partner och lösning som kunde anpassas efter det här projektet och vår kommuns specifika behov. För oss var det viktigt att vi kunde jobba nära leverantören, samtidigt som systemlösningen behövde kunna möta vår budget, berättar Erika.

    Att våga ta över projekteringen

    Det var med en orädd nyfikenhet som Erika, Thomas och deras kollegor på Storumans kommun tog beslutet att sköta projekteringen själva. Nu vill de dela med sig av sina erfarenheter till andra kommuner, och visa att det är möjligt att göra likadant. Anledningen? Jo, ingen känner en kommun lika bra som dess invånare och medarbetare.

    – Mitt tips till andra kommuner och verksamheter är att våga prova! Om ni har data och kompetens i huset kan ni börja med ett mindre projekt, för att se om det passar er, avslutar Erika.
    Nu är upphandlingen av delfas 3 klar, där fokus ligger på att bygga höja E45:an och bygga bron över järnvägen och lägga järnvägsspåret. Vägen, som ska höjas över åtta meter från marken, är planerad att bilda en ny sträcka på 1 300 meter. Den nya infarten till terminalen kommer vara redo att tas i bruk i mars 2020, och det nya triangelspåret beräknas stå helt klart 2021. Vi ser fram emot att fortsatt följa resan dit!

     

    Storumans kommun söker mätningsingenjör!

    Är du mätningsingenjör och på jakt efter nytt jobb? Nu letar Storumans Kommun efter ytterligare en mätningsingenjör som vill hjälpa till att utveckla kommunen – och ta vara på Storumans strategiska placering. Håll utkik efter tjänsten som snart läggs ut på www.storuman.se.

  • Fler nyheter

  • Nu kommer Topocad 23.2.1!

    Nu släpper vi Topocad 23.2.1, en version med många fixar och förbättringar.

    För er som kör nya databaskopplingen till ArcGIS Pro innebär den nya versionen stöd för cirkelbågar samt möjlighet att söka i lager och attributväljaren vid sökning från databas.

    För er som kör BAL har vi en uppdatering av direktåtkomsttjänster till Byggnad v3.0 och Adress v4.2.

    Vi har även en mängd andra nyh...

    Läs mer
  • Vi fortsätter succén: Workshop BAL Avancerad!

    Välkommen på avancerad BAL-workshop!

    Med BAL jobbar vi med tre olika världar:

    Verkligheten Så som Lantmäteriet uppfattar verkligheten Så som kommunen uppfattar verkligheten

    Denna workshop har fokus på hur vi ska jobba för att dessa tre världar ska vara så lika som möjligt.

    Workshopen hålls digitalt av Jenny Sundbergh och fokuserar på följande:

    Inventering – att hämta data från...

    Läs mer
  • Flera funktioner för användarvänlighet i Topocad 23.2

    Den nya versionen innehåller en mängd nya funktioner och förbättringar. Bland annat har vi lagt till nya kortkommandon, justerat inställningar för punktinfo och skapat möjlighet att söka på lager i lagerkollektionen.

    För bättre användarvänlighet har vi lagt till Rita linjes egna snabbkommandon. Vi har en ny metod för grovfelsutjämnings som underlättar felsökning, samt möjlighet att söka på attribu...

    Läs mer
  • Adtollo inside story: Träffa Axel Munktell, Topocadsäljare på Adtollo

    Namn: Axel Munktell Jobbar som: Säljare, Topocad Anställd på Adtollo sedan: Våren 2023 Bakgrund: Studier inom industriell ekonomi 4 år i Örebro, med flera kurser inom CAD.  

     

    Möt Axel, vår entusiastiska nykomling i Adtollo-familjen. Han växte upp i Alsike, Knivsta, och efter 4 år som student i Örebro har han nu flyttat till Stockholm för att börja jobba på Adtollo. Sedan sex månader t...

    Läs mer
  • Chaos Desktop nu redo för 64-bitars Office!

    Vi är glada att meddela att Chaos Desktop nu stöder 64-bitars Office!

    Version 11.1 lanseras idag, 2 oktober, fylld med spännande uppdateringar och nyheter.

    Ladda ner

    Här kan du ladda ner den senaste versionen.

    Kom ihåg att Office-tillägget ska laddas ner för sig och installeras efter att Chaos Desktop 11.1 är på plats.

    Alla versionsnyheter

    Här hittar du alla nyheter i den sena...

    Läs mer